HET WAT en WAAROM van MEDIATION of BEMIDDELING

Mediation of bemiddeling is een alternatieve manier om conflicten op te lossen, naast de meer klassieke benaderingen zoals de werking van hoven en rechtbanken. In Vlaanderen gebruiken we bij voorkeur de term bemiddeling. In Nederland spreekt men eerder van mediation. Ook internationaal is de term mediation gangbaar.

Zowat alle geschillen komen voor bemiddeling in aanmerking. Familiale geschillen, sociale geschillen, burgerlijke en handelsgeschillen, geschillen met de overheid, locale geschillen en grensoverschrijdende geschillen. Waar een geschil is, kan bemiddeld worden.

Bij bemiddeling is er geen derde beslisser, geen rechter of arbiter. De bemiddelaar beslecht geen geschil, de bemiddelaar oordeelt niet. De bemiddelaar brengt de deelnemers aan het conflict ertoe hun geschil zelf op te lossen.

De bemiddelaar schept daartoe een gesprekskader. Essentieel voor dat gesprekskader is dat het op vrijwillige basis tot stand komt, en vertrouwelijk is. Niemand kan gedwongen worden tot bemiddeling. De deelname is dus vrijwillig. Rechtbanken kunnen bemiddeling aanbevelen, maar niet opleggen. De uitgewisselde informatie, van welke aard ook, is steeds vertrouwelijk. Niemand mag er gebruik van maken buiten het kader van de bemiddeling. De bemiddelaar waakt over deze vertrouwelijkheid.

De bemiddelaar zelf is onafhankelijk en onpartijdig. Onafhankelijkheid betekent dat hij geen bindingen heeft met één of meerdere van de deelnemers. Onpartijdigheid betekent dat hij geen standpunten voor of tegen inneemt.
De bemiddelaar geeft wèl erkenning aan de belangen van de deelnemers: door deze betrokkenheid verbindt hij de deelnemers, en geeft hen de kans ook elkaars belangen te erkennen.
Die erkenning is essentieel voor een hernieuwd vertrouwen en is het begin van een succesvol bemiddelingstraject.

De bemiddelaar vormt als het ware een brug, over het conflict heen, waarlangs de deelnemers hun belangen kunnen aandragen, en het zoeken naar een oplossing kan starten.

WAAROM KIEZEN VOOR BEMIDDELING?

Bemiddeling geeft je de vrijheid zelf oplossingen uit te denken en uit te werken voor het conflict. Het is meestal snel en daardoor kostenefficiënt. De vertrouwelijkheid geeft partijen de garantie dat ze hun wederzijds wantrouwen kunnen laten varen in het zoeken naar oplossingen. Dat spoort creatief denken aan, bevordert de openheid, en brengt de onderhandeling voorbij het conflict, op weg naar een consensus.
Een geslaagde bemiddeling ontzuurt het conflict. Daardoor krijgen nieuwe vormen van samenwerking een kans, of kan een samenwerking worden beëindigd zonder rancunes.

CONSENTRUST & BEMIDDELING

De bemiddelaar(s) bij Consentrust zijn degelijk opgeleid en/of hebben ervaring in de materies waarin zij bemiddelen. Consentrust legt zich in hoofdzaak toe op burgerlijke en handelsgeschillen in de ruimste betekenis.

Een bijzonder aandachtspunt betreft de familiale onderneming, omwille van de verstrengeling van belangen die dikwijls wordt waargenomen in deze ondernemingen.
Familiale en sociale conflicten worden dan ook behandeld in die specifieke context.

Consentrust bemiddelt onder meer in geschillen tussen ondernemingen, in geschillen waarbij ondernemingen betrokken zijn (bijvoorbeeld met de overheid), en in geschillen tussen personen of organen binnen de onderneming (bijvoorbeeld geschillen tussen werkgever en werknemer(s), tussen werknemers onderling, tussen aandeelhouders onderling of aandeelhouders en management).

De ruime ervaring van de stichter van Consentrust staat garant voor een goed begrip van alle belangen, zowel menselijke, culturele als organisatorische, zowel relationele, juridische als financiële, die kunnen meespelen in de ruime context van voornoemde geschillen.