Coaching is in essentie de begeleiding bij een verandertraject.
Wanneer er niets moet veranderen, valt er ook niets te coachen.
In die zin legt coaching de brug tussen wat is naar wat komt. Wanneer er onvrede bestaat met een bestaande toestand, en de wens tot verandering komt bovendrijven, kan het aangewezen zijn op coaching beroep te doen om een verandertraject uit te werken en te begeleiden.
Die onvrede kan zich uiten op verschillende niveaus en in verschillende gradaties. In het ergste geval leidt zij tot interne of externe conflicten. Maar ook twijfel en onzekerheid, immobilisme, onbehagen, ziektebeelden en ziekteverzuim, burn-out en depressie, wijzen op de noodzaak tot verandering.
In ondernemingen en organisaties vertaalt dit zich in underperforming, zwakke resultaten, gebrek aan visie, conflicten, intern politiek getouwtrek, dubbele agenda’s, onduidelijkheid over de missie en de strategie, en gebrek aan vertrouwen in het beleid. Dit wordt niet ondervangen door mensen zomaar van plaats te verwisselen, of door lineaire maatregelen. Integendeel, de onderneming wordt er alleen maar verder door verzwakt. Ook hier kan coaching een uitweg bieden.
Bij individuele coaching wordt vooral gebruik gemaakt van het NLP-instrumentarium om blokkeringen en verstrikkingen op te sporen en weg te werken. Kom je vast te zitten in je loopbaan, of in je privéleven, dan kan coaching je helpen die krachten aan te boren die je nodig hebt om de verandering in te zetten en door te voeren.
De samenstelling en de werking van teams wordt beïnvloed door een heel eigen dynamiek, waarbij ieder zijn plaats zoekt. Teams zijn gediend met complementariteit en diversiteit: teveel van hetzelfde resulteert in teveel van hetzelfde.
Bij de analyse en de vorming van teams wordt hoofdzakelijk gebruik gemaakt van op Carl Gustav Jung geïnspireerde archètypische modellen, van de kernkwadranten en van systemische opstellingen. Zelfkennis én erkenning van de ander zijn fundamentele voorwaarden om goed te functioneren in teamverband.
Bij strategische coaching wordt nagegaan wat de behoeften en de belangen zijn van de organisatie. Wat drijft en inspireert de organisatie? Hoe verhoudt zij zich tot haar stichters en oprichters? Waar maakt zij het verschil? Wat belet haar eventueel te evolueren? De herformulering van de waarden, de filosofie achter de zichtbare structuren, de visie en de missie van de organisatie in een hedendaagse relevante context levert het fundament en de inspiratie voor noodzakelijke verandertrajecten. Via een doorgedreven Socratische bevraging ondersteunt de coach de zoektocht naar de bouwstenen van een vernieuwde kijk op de organisatie, haar werking en haar doelstellingen.